Varför borde du bry dig mer om SEO om du är ett mindre företag?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Säkert har du hört om termen SEO många gånger förut, men vet du egentligen vad det är? Kanske tänker du att det bara är ett annat akronym som t ex CSS och PHP?

Lugn, vi är här för att hjälpa dig förstå så låt oss reda ut vad SEO egentligen är.

Vill du ha det ännu lättare förklarat?​​

När det kommer till SEO finns du med ditt företag, sökmotorn och den som söker efter något. Har du t ex ett blogginlägg eller en webbsida som säljer lunchboxar för bananer så vill du såklart visas högst upp i sökresultatet för de som eventuellt söker på:

  • Fräsch banan
  • Hur håller jag min banan fräsch?
  • Varför blir bananer bruna?

Enkelt förklarat handlar SEO om hur lätt det är att hitta ditt innehåll online och inte bara genom att enbart söka efter ditt företagsnamn som t ex ”Banana Lunchboxes ‘r us!”

SEO handlar om så mycket mer, bl a:

  • Se till att alla bilder är optimerade
  • Rätt nyckelord används
  • Interna och externa länkar finns
  • Plugins uppdateras med jämna mellanrum

Så varför är SEO så viktigt?​​

Det finns många skäl men vi börjar med de viktigaste och mest uppenbara. Dina kunder kommer att söka efter ditt innehåll på olika sätt beroende på vad ditt företag erbjuder. Ta exemplet ovan med lunchboxar för bananer. Vet inte kunden vad en lunchbox för bananer är kommer de att söka på andra termer och ord som relaterar till hur man kan hålla en banan fräsch längre. Är då din SEO optimalt bearbetad kommer ditt företag att rankas högt i sökresultaten.

Så ställ dig själv frågan: Hur söker mina kunder efter mig? Matchar mitt innehåll rätt sökord? Hittar mina kunder mig lätt på det sätt jag vill? En annan viktig fråga att ställa sig är om kunderna kommer att vilja göra affärer med mig när de väl finner mig?

Varför inte bara fokusera på sociala medier?​​

Sociala medier är en jätteviktig plattform idag för att driva trafik till din webbsida. Dessvärre förlitar sig många mindre företag sig till att helt marknadsföra sig via sociala medier. Det mest optimala vore om sociala medier kan marknadsföra din webbsida och din webbsida kan marknadsföra dina sociala medier.

Sociala medier och SEO går hand i hand och de bör användas tillsammans för att uppnå maximal effekt. Har du någonsin sökt på ett företag online men upptäckt att de har inget annat än en Facebook-sida? Hade du inte hellre velat besöka en riktig webbsida?

Hur kan du vara säker på att du får ut det mesta från din webbsida och sociala medier?​​

Det är lätt för oss att säga att vi kan hjälpa dig, såklart kan vi det! Vi vet mycket om SEO och hur vi kan få det att fungera på bästa sätt för dig. Det finns dock en del du kan göra på egen hand. Ett förslag är att undersöka hur väl optimerad din SEO är. För detta finns många verktyg online.

Fundera över hur du marknadsför nya produkter, innehåll och information. Kan en blogg hjälpa dig? Behöver din webbsida förnyas? Har du ens en webbsida? Vill du flytta ditt företag online? Svarar du ja på några av dessa frågor så bör arbetet med SEO vara en prioritet.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
E-Post